22 Ιανουαρίου 2011

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ κ. Μ. ΓΑΒΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΤΕΛΩΝ


Δεύτερη παρέμβαση του κου Γαβρά στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 19/1/2011, η οποία αφορά την αναπροσαρμογή που αποφασίστηκε για τα δημοτικά τέλη.


Αναπροσαρμογή δημοτικών τελών. Σκοπιμότητες και πραγματικότητες

Κάθε χρόνο με το ζήτημα της ετήσιας αναπροσαρμογής των δημοτικών τελών καθαριότητας, ηλεκτροφωτισμού, δημοτικού φόρου κ.λ.π., παίζεται ένα επικοινωνιακό παιχνίδι εντυπώσεων για το ύψος της αναπροσαρμογής. Έτσι και φέτος, πιστή η νέα διοίκηση στη προεκλογική της εξαγγελία, εισηγήθηκε μηδενική αύξηση των τελών, επικαλούμενη ταυτόχρονα και την κοινωνική ευαισθησία του μέτρου μέσα στην σημερινή οικονομική δυσπραγία και πίεση που δέχονται τα νοικοκυριά.
Είναι γεγονός, πως με την επίκληση της ίδιας αιτίας, της κοινωνικής ευαισθησίας, προτάθηκε μείωση των τελών κατά 10%, ενώ είναι σίγουρο πως με την ίδια επίκληση θα μπορούσε να προτείνει αύξηση 5%, όσος και ο τρέχων πληθωρισμός.
Γίνεται λοιπόν φανερό πως εδώ γίνεται ένα παιχνίδι εννοιολογικών προσεγγίσεων της «κοινωνικής ευαισθησίας» είτε με ιδεολογικές αναφορές είτε με επικοινωνιακές σκοπιμότητες. Σε κάθε περίπτωση αγνοείται και παραβλέπεται και η πραγματική υπόσταση της «κοινωνικής ευαισθησίας» και τα πραγματικά μεγέθη που προκύπτουν από την εφαρμογή της απόφασης. Συγκεκριμένα:
Η εκδήλωση στην πράξη της «κοινωνικής ευαισθησίας» από τον Δήμο σημαίνει την ύπαρξη κοινωνικών παροχών, με τις οποίες υποστηρίζονται οι οικονομικώς αδύνατοι με τα προγράμματα «βοήθεια στο σπίτι» και οι άνεργοι με τις έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις. Επίσης επιδοτούνται οι κοινωνικές δραστηριότητες του δήμου, παιδικοί σταθμοί, ωδείο, εργαστήρια τέχνης, αθλητικές δραστηριότητες, ΚΑΠΗ και ιατρικά προγράμματα προληπτικής ιατρικής, έτσι ώστε η οικονομική συμμετοχή όσων τα χρησιμοποιούν να είναι μικρότερη του πραγματικού κόστους. Είναι ο λεγόμενος κοινωνικός μισθός και είναι αυτός που συνιστά την καλύτερη και την σημαντικότερη μορφή ενίσχυσης του οικογενειακού εισοδήματος. Μέσα από αυτήν την διαδικασία πραγματοποιείται μια μορφή αναδιανομής του εισοδήματος, δηλ. εισπράττεις από τους πολλούς και τους έχοντες μεγάλα διαμερίσματα και επιχειρήσεις και τα μοιράζεις σ’ αυτούς που έχουν ανάγκη.
Αν δεχθούμε πως εφαρμόζεται μια αύξηση των τελών (ΔΤ, ΔΦ, ΤΑΠ) 5% , η οικονομική επιβάρυνση ενός διαμερίσματος 95 τ.μ. θα είναι μόλις δυο (2) Ευρώ το δίμηνο (40,00€ Χ 5% =2,00€). Συνολικά ο δήμος θα εισπράξει 160.000€, μια και έχουν καταγραφεί 80.000 μετρητές ΔΕΗ στην πόλη μας.
Παρά την οριζόντια εφαρμογή του μέτρου, τα πραγματικά μεγέθη αποδεικνύουν πως ενώ στα τέλη συμμετέχουν και οι οικονομικώς αδύνατοι το μέτρο τελικά λειτουργεί προς όφελός τους.
Με αυτές τις 160.000€, που κανένας δεν μπορεί να ισχυριστεί πως προκύπτουν από κάποια σημαντική οικονομική επιβάρυνση των δημοτών (1€ το μήνα), μπορούν να ενισχυθούν όμως οι κάποιες εκατοντάδες νοικοκυριών και ανέργων που αδυνατούν να πληρώσουν και την ΔΕΗ τους ακόμη, καθώς επίσης να πραγματοποιηθούν και άλλες κοινωνικές δραστηριότητες και παροχές για το διαρκώς αυξανόμενο μέγεθος των οικονομικώς αδυνάτων δημοτών μας, χωρίς να επηρεαστεί ο υπόλοιπος προγραμματισμός του Δήμου.
Γίνεται φανερό λοιπόν πως η «μηδενική αύξηση» αλλά και η «μείωση 10%» των δημοτικών τελών δεν αποτελεί τίποτε άλλο από ένα επικοινωνιακό τέχνασμα με ιδεολογικό προκάλυμμα, πολύ δε περισσότερο που όλοι ομολογούν, πως η Αγία Παρασκευή έχει τα μικρότερα τέλη από όλους τους γειτονικούς δήμους.

Υ.Γ. Το κείμενο αποτελεί την βάση τοποθέτησής μου στην Συνεδρίαση του Δημ. Συμβουλίου στις 19.1.2011

Μιχάλης Γαβράς
Ορθοπαιδικός Χειρουργός
Δημοτικός Σύμβουλος Αγίας Παρασκευής
gavrasmic@gmail.com